کامل Cherubin سینما نمایش کارگردانی سرمایه گذاری

کامل Cherubin: سینما نمایش کارگردانی سرمایه گذاری فیلم موج کوتاه سریال نمایش خانگی محمود فلاح

گت بلاگز بازار خودرو فروش قسطی ماشین به نفع کیست؟ وارد کننده یا تولیدکننده

طی چند سال گذشته و به دلایل متفاوت از جمله زیاد کردن شدید قیمت خودروها (چه محصولات داخلی و چه وارداتی ها) و همچنین کم کردن قدرت خرید عمومی و البته در دورانی نیز

فروش قسطی ماشین به نفع کیست؟ وارد کننده یا تولیدکننده

فروش قسطی ماشین به نفع کیست؟ وارد کننده یا تولیدکننده

عبارات مهم : ماشین

طی چند سال گذشته و به دلایل متفاوت از جمله زیاد کردن شدید قیمت خودروها (چه محصولات داخلی و چه وارداتی ها) و همچنین کم کردن قدرت خرید عمومی و البته در دورانی نیز به علت افت تیراژ، بخش قابل توجهی از مشتریان داخلی جهت خرید ماشین به مسئله خوردند. اوضاع به شکلی پیش رفت که عرضه کنندگان ماشین نیز دیگر نمی توانستند با فراغ بال و بدون در نظر گرفتن تسهیلات و روش های جذاب، محصولات خود را به فروش برسانند، لیکن بسیاری از مشتریان توان خرید نقدی را نداشتند.

فروش قسطی ماشین به نفع کیست؟ وارد کننده یا تولیدکننده

طی چند سال گذشته و به دلایل متفاوت از جمله زیاد کردن شدید قیمت خودروها (چه محصولات داخلی و چه وارداتی ها) و همچنین کم کردن قدرت خرید عمومی و البته در دورانی نیز به علت افت تیراژ، بخش قابل توجهی از مشتریان داخلی جهت خرید ماشین به مسئله خوردند. اوضاع به شکلی پیش رفت که عرضه کنندگان ماشین نیز دیگر نمی توانستند با فراغ بال و بدون در نظر گرفتن تسهیلات و روش های جذاب، محصولات خود را به فروش برسانند، لیکن بسیاری از مشتریان توان خرید نقدی را نداشتند.

در نتیجه، هم خودروسازان و هم وارد کنندگان گام های بلندی به سمت فروش اعتباری برداشته و به نوعی مجبور شدند از منابع مالی خود در جهت جنبش بازار استفاده کنند. به عبارت بهتر، عرضه کنندگان ماشین بیش از پیش به سمت فروش چکی و اقساطی رفته و بعضی از محصولات خود را در ازای دریافت ودیعه و با در نظر گرفتن اقساط کوتاه یا بلندمدت، به مشتریان فروختند. این روش در حال حاضر نیز به عنوان یکی از راهکارهای مهم خودروسازان جهت جنبش تقاضا و فروش محصولات به کار گرفته می شود، تا جایی که کمتر خودروساز و وارد کننده ای را می توان یافت که تکنیک فروش اعتباری را به کار نبسته باشد. نگاهی به شرایط فروش عرضه کنندگان ماشین در کشور نشان می دهد آنها به واسطه بازی با قیمت سود دریافتی از مشتریان، بخشی از محصولات خود را به فروش می رسانند؛ به نحوی که در مواردی حتی قیمت سود صفر درصد نیز لحاظ شده است هست. در این شرایط با ذکر چند مثال، می توان به وضوح نشان داد که عرضه کنندگان ماشین تا چه حد به این روش (فروش اعتباری) وابسته و آن را در جهت جنبش هرچه زیاد تقاضا به کار گرفته اند.

طی چند سال گذشته و به دلایل متفاوت از جمله زیاد کردن شدید قیمت خودروها (چه محصولات داخلی و چه وارداتی ها) و همچنین کم کردن قدرت خرید عمومی و البته در دورانی نیز

مثال اول به یکی از خودروسازان داخلی مربوط می شود. طبق اطلاعات موجود در سایت فروش گروه خودروسازی سایپا، این شرکت جهت فروش مدل ساینا، تسهیلاتی 12 میلیون تومانی را در نظر گرفته و این تسهیلات را با سه قیمت سود متفاوت در اختیار مشتریان قرار می دهد. بر این اساس، مشتریان می توانند تسهیلات موردنظر را در سه چک سه ماهه تسویه کنند، که در این شرایط سودی از آنها دریافت نخواهد شد. این در شرایطی است که اگر مشتریان خواهان بازپرداخت تسهیلات 12 میلیونی تومانی در بازه زمانی 15 ماهه و در قالب سه چک پنج ماهه باشند، ملزم به پرداخت 12 درصد سود خواهند بود.

در روش سوم نیز که تسهیلات موردنظر در چهار چک شش ماهه شش ماهه تسویه می شود، سود 16 درصدی جهت مشتریان در نظر گرفته شده است هست. مرور این سه روش نشان می دهد خودروسازان به واسطه بازی با مدت وقت بازپرداخت تسهیلات، شرایط مختلفی را جهت مشتریان لحاظ کرده اند، به نحوی که هرچه این وقت کوتاه تر باشد، سود تسهیلات کمتر و حتی صفر خواهد بود و هرچه وقت زیاد باشد، سود موردنظر بالاتر است.

مثال بعدی ولی به یکی از خودروسازان بخش شخصی مربوط می شود که جهت بعضی محصولات خود، روش فروش اعتباری را در نظر گرفته هست. در شرایط فروشی که شرکت کرمان موتور جهت مدل هیوندایی سوناتا در نظر گرفته، مشتریان می توانند با پیش پرداختی 80 میلیون تومانی و با استفاده از تسهیلات حدودا 120 میلیون تومانی، صاحب هیوندای سوناتا شوند که البته این روش سودی بین 5/ 4 تا 5/ 15 میلیون تومان را در پی دارد. بر این اساس، اگر مشتری بخواهد تسهیلات موردنظر را طی 12 ماه بازپرداخت کند، حدود چهار میلیون و 500 هزار تومان سود باید بپردازد و این در شرایطی است که پرداخت 24 ماهه اقساط، سودی 15 میلیون و 500 هزار تومانی را در پی دارد.

فروش قسطی ماشین به نفع کیست؟ وارد کننده یا تولیدکننده

اما سری هم به وارد کنندگان رسمی ماشین بزنیم و ببینیم آنها به چه شکل از روش فروش اعتباری در جهت جنبش تقاضا و فروش محصول بهره برده اند. آن طور که در سایت فروش آرین موتور آمده، این شرکت محصولات خود را با دو روش بدون سود و با سود، عرضه می کند. در این بین و در روش بدون سود، مشتریان می توانند میتسوبیشی اوتلندر را با تسهیلاتی 95 میلیون تومانی خریداری کنند، به نحوی که این مبلغ باید طی 18 ماه تسویه شود. این در شرایطی است که مشتریان می توانند تسهیلات 95 میلیون تومانی را در بازه زمانی 24 ماهه و با اقساط کمتر تسویه کنند، با این تفاوت که قیمت سودی 14 درصدی گریبان آنها را می گیرد.

در مجموع با توجه مثال های ذکر شده، مشخص می شود که عرضه کنندگان خودرو، قیمت سود دریافتی از مشتریان بابت تسهیلات پرداختی را به صورت متغیر و با توجه به وقت بازپرداخت درنظر می گیرند. جذابیت این روش جهت مشتریان (چه مشتریان خودروهای داخلی و چه مشتریان محصولات وارداتی) از آن جهت است که آنها با ودیعه ای نسبتا اندک (با توجه به قیمت ماشین موردنظر)، موفق به خرید ماشین شده است و مابقی مبلغ را با سود یا بدون سود، به صورت قسطی پرداخت می کنند.

طی چند سال گذشته و به دلایل متفاوت از جمله زیاد کردن شدید قیمت خودروها (چه محصولات داخلی و چه وارداتی ها) و همچنین کم کردن قدرت خرید عمومی و البته در دورانی نیز

عوارض منفی فروش اقساطی خودرو

اما استفاده از روش اعتباری به وسیله عرضه کنندگان خودرو، اگرچه توانسته تقاضا را جنبش و در بعضی دوران های حساس، فروش آنها را تضمین کند، با این حال خالی از ضرر و زیان نیز نیست و پیامدهای منفی خاص خود را به دنبال داشته و دارد. در حالت کلی، معنای فروش اعتباری این است که عرضه کنندگان خودرو، از منابع داخلی خود جهت فروش محصولات استفاده کرده و طبعا از تسهیلات خارجی (مانند وام خودرو) بهره ای نمی برند. این عنوان به طور مستقیم روی سرمایه در گردش (دارایی جاری منهای بدهی ها) اثر منفی گذاشته و آن را کم کردن می دهد. بنابراین اگرچه فروش اعتباری توانسته در این سال ها ضامن فروش محصولات خودروسازان و وارد کنندگان کشور باشد، با این حال منابع مالی داخلی و سرمایه در گردش آنها را مستقیما مورد نشانه قرار داده است.

به صورت راحت می توان گفت عرضه کنندگان ماشین عملا جنس نسیه در اختیار مشتریان قرار داده اند و جهت بازگشت سرمایه خود باید چند ماه و یا چند سال انتظار بکشند. این در شرایطی است که به اعتقاد بعضی کارشناسان، بیشترین ضرر را از این ماجرا، خودروسازان داخلی مجبور شده است اند و وارد کنندگان آسیب کمتری دیده اند. بر این اساس، کارشناسان بر این باورند که اگر خودروسازان تا حد امکان روش های بهتر و کم هزینه تر را جهت جنبش تقاضا و فروش محصولات خود در نظر بگیرند، سرمایه در گردش آنها کمتر در معرض خطر و استهلاک قرار خواهد گرفت.

فروش قسطی ماشین به نفع کیست؟ وارد کننده یا تولیدکننده

اخبار اقتصادی – دنیای اقتصاد

واژه های کلیدی: ماشین | میلیون | تسهیلات | محصولات | میلیونی | خودروسازان | خودروهای داخلی | خودروسازان داخلی


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs